שינה קלה: למה אני מתעורר מכל רעש קטן?

שינה קלה: למה אני מתעורר מכל רעש קטן?

אם גם שנת הלילה שלכם שברירית ולא רציפה, כדאי שתדעו מה גורם לתופעה – ומדוע אסור לכם להשלים עם שינה קלה.

אתם מתעוררים בלילה מכל רעש קטן, גם אם היה מדובר בסיבוב חרישי של המפתח בדלת הכניסה. בני הזוג שלכם, לעומת זאת, ימשיכו לנחור בנחת גם אם יעבור לידם בשעטה טנק מרכבה. כנראה שאתם סובלים משינה חלשה במיוחד, שגורמת לכם לקום טרוטי עיניים בבוקר ולחיות על אינפוזיית קפה.

לא מעט אנשים מבוגרים סובלים ככל הנראה משינה קלה. ממה היא נובעת ואיך היא קשורה למחזור השינה? כדאי להבין תחילה כיצד פועל מנגנון השינה בקרב בני האדם: כ-5 מחזורי שינה עובר הגוף במהלך שינה מלאה בת 8 שעות, כאשר כל מחזור שכזה אורך כשעה וחצי ולעתים אף למעלה מכך. כל מחזור מורכב מחמישה שלבים, והראשון שבהם מוגדר כשלב השינה הקלה.

אצל חלק מהאנשים, הטוענים כי השינה שלהם קלה מדי, אכן יש בעיה מסוימת – הנפוצה יותר בקרב אנשים מבוגרים: שלב השינה הקלה שלהם ארוך מהרגיל, כך שפוטנציאל ההתעוררות שלהם מכל רעש קטן גבוה יותר. אולם מחקרים העלו כי יש חפיפה חלקית בלבד בין התחושה הסובייקטיבית של אדם שטוען כי השינה שלו מאופיינת כקלה לעומת מה שנמצא במעבדה, כאשר חיישנים חוברו לראשו של אותו מטופל בעת השינה.

את המעבר משינה קלה לשינה עמוקה מודדים החוקרים על ידי מדידת גלים מוחיים. כשאנו נרדמים עוברים במוח שלנו גלים מהירים וקצרים מאוד, שנראים כמו אדווה שבאה ונעלמת במהירות. האדווה הזו, שמכונה sleep spindle, מעידה על כך שהאדם נמצא במצב שינה. לפי האדווה הזו יידעו החוקרים אם אדם המתלונן על שינה קלה באמת סובל מכזו, או שהוא רק מרגיש כך – ובפועל ישן כרגיל.

בכל מקרה, גם כשהשינה אכן קלה ושברירית לא תמיד מדובר במשך שלב שינה קלה ארוך מהרגיל. לעתים מדובר בבעיה חמורה יותר, כמו דום נשימה בו לוקים במהלך שנתם כ-5% מהאוכלוסייה. הפרעת שינה זו מתבטאת בעיקר בחסימת מעבר האוויר בעת השינה עקב צניחת הלשון והחך הרך, והיא מביאה לנחירות מוגברות, ליקיצות מרובות בעקבותיהן ולתחושת שינה חלשה.

התסמונת מהווה גורם מזרז לשתי מחלות מסוכנות: לחץ דם גבוה ושבץ מוחי. העייפות המוגברת ללוקים בדום הנשימה בשינה אף עלולה לגרום מעורבות רבה יותר בתאונות דרכים ובתאונות עבודה. נכון להיום, הטיפול המיטבי בתסמונת זו היא שימוש במכשיר שנקראC-PAP  האוחז את החך והלשון במהלך הלילה ומונע את צניחתם.

אם אתם חושבים להשלים עם השינה הקלה ממנה אתם סובלים ומשכנעים את עצמכם שהשד לא נורא כל כך, דעו שמחקרים רבים מראים שהגוף לא סלחני כלפי המחסור המתמשך בשינה. הדאגה האמתית היא לא ניקור מתמשך מול מסך המחשב בעבודה: מחקר שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האירופי מצא שאנשים שלא ישנים מספיק נמצאים בסיכון מוגבר של 48% לפתח מחלת לב כלילית ושל 15% ללקות בשבץ. הרפואה אף מייחסת לשינה מועטה מדי הגברת סיכון לסוכרת, לכאבי ראש ולדיכאון, פגיעה בחשק המיני, הזדקנות העור וכן פגיעה בזיכרון, בכושר השיפוט ובזמן התגובה.

אין ספק: לשינה יש השפעה מכרעת על בריאותנו הגופנית והנפשית והיא מעניקה לגוף הזדמנות לניקוי רעלים, לתיקון ולשיקום התאים, ליצירת נוגדנים ולארגון מערך הזיכרון. המשמעות לכך היא ברורה: שינה קלה או לא מספיק עמוקה משמעותה פגיעה קשה באיכות החיים – והיא דורשת בירור.