החלטה שצריך לישון עליה: איזו פיג’מה מתאימה לכם?

עונת מעבר היא תקופה מצוינת לעשות סדר בחלק הכי מוזנח בארון – בגדי השינה שלנו. ממשי לפשתן – זה כל מה שצריך לדעת כדי לבחור את הפיג'מה המושלמת עבורכם

פורסם בתאריך 01/05/2024

איזו פיג'מה מתאימה לכם?

ישראלים רבים פורשים למיטה בסוף היום עם בגדי התעמלות ישנים ודהויים, שכבר אין להם שימוש מלבד פיג’מה, אבל מי שרוצה לקחת ברצינות את השינה שלו יגלה שבחירת הבד המתאים ביותר לפיג’מה עשויה להיות מאתגרת. איכות ביגוד השינה יכולה להשפיע משמעותית על איכות השינה עצמה. חילופי העונות זאת תקופה מושלמת לשדרג את הפיג’מה שלכם וכדי להקל על ההחלטה, קבלו סקירה מקיפה של הבדים הפופולריים, שתעזור לכם להחליט.

משי – בזכות האנטי-אייג’ינג

משי הוא בד טבעי העשוי חלבון שמופק מפקעות תולעי המשי. אנשים רבים בוחרים בו בזכות הרכות והברק שלו, אבל יש לו יתרונות רבים נוספים. המשי הוא בד עמיד לאורך זמן ועם יכולת גבוהה לווסת את הטמפרטורה בכל מזג אוויר, על ידי ספיגת לחות ושחרורה באיטיות; כלומר הוא שומר על גופכם מאוורר בקיץ וחמים בחורף.

בדי משי קיימים בעוביים שונים: משי דק נוח יותר ללילות חמים, בעוד המשי העבה מתאים למזג אוויר קר יותר. כמו כן, המשי הוא בד נושם, היפו-אלרגני ורך המתאים למי שעורו רגיש. יש מחקרים המראים כי לבד המשי תכונות אנטי-אייג’ינג והוא עשוי להפחית קמטים בעור.

סאטן – מרקם חלק שמפחית גירויים

בד נפוץ נוסף לפיג’מה הוא סאטן. למרות המראה הדומה שלהם, ההבדל העיקרי בין משי לסאטן הוא שסאטן הוא מארג ולא סיב טבעי, ולכן מחירו גם נמוך יותר. שלושת בדי הסאטן הנפוצים ביותר הם סאטן משי, סאטן כותנה וסאטן סינתטי. המרקם החלק של הסאטן מפחית גירויים בעור, הוא שומר על לחות – ולכם מתאים לבעלי עור יבש – והוא גם ניחן בכושר נשימה גבוה ויכולת ויסות טמפרטורה, מה שהופך אותו למתאים לכל עונות השנה.

כותנה – עמידה ואוורירית

כותנה היא סיב רך הצומח סביב הזרעים של צמח הכותנה. הבד הטבעי פופולרי מאוד בפיג’מות בשל עמידותו הרבה ורכותו. בנוסף, הכותנה נושמת ואוורירית מאוד וכך הפיג’מה נשארת קרירה על עור הגוף. בד הכותנה הוא היפו-אלרגני, כך שאין בעיה ללבוש אותו על עור רגיש. רבים מעדיפים כותנה בקיץ, אך ניתן להשתמש בה גם בחורף. תוכלו למצוא פיג’מות מכותנה טהורה או מעורבת. כותנה טהורה היא קלה, עמידה ואוורירית יותר מכותנה מעורבת, ומתאימה יותר למזג אוויר חם. כותנה מעורבת מתאימה למי שגר במקום עם מזג אוויר קריר יותר.

פשתן – סופג לחות במהירות

פשתן וכותנה הם בדים דומים, העשויים מסיבים צמחיים, וחולקים איכויות רבות. עם זאת, הפשתן נוטה להתקמט יותר מכותנה, אבל הוא גם עמיד וחזק הרבה יותר. הפשתן קל משקל ומעניק תחושת רכות על העור, אבל פחות רך באופן יחסי מכותנה ומשי.

סיבי הפשתן חלולים ולכן הבד סופג לחות ומנדף אותה במהירות לאוויר, מתייבש מהר, מוליך חום ואינו נדבק לגוף – אידיאלי ללילות החמים של הקיץ. בחורף הוא משמש כמבודד טבעי ושומר על חום הגוף. הפשתן מתרכך יותר ככל שהוא עובר יותר כביסות וגם הוא בד היפו-אלרגני המתאים למי שסובל מעור רגיש או אלרגיות. כמו כן, פשתן הוא אנטי בקטריאלי ואנטי פטרייתי באופן טבעי. הפשתן נחשב לבד בר-קיימא שכן צמח הפשתן דורש פחות חומרי הדברה ומים בהשוואה לגידולים אחרים.

פליז – אחד הבדים החמים ביותר

פליז הוא בד המופק מסיבים סינתטיים (כלומר, פלסטיק). הוא אמנם משתלם ביחס לבדים אחרים אבל פיג’מת פליז עלולה לגרות את העור. מצד שני, הוא רך מאוד ואחד הבדים החמים ביותר המשמשים לפיג’מות בזכות תכונות לכידת החום שלו – כך שהוא אידיאלי ללילות קרים במיוחד. שימו לב: פליז מגיע במגוון סוגים המשתנים במידת הרכות שלהם.

צמר – יעיל יותר מספירת כבשים

צמר הוא בד טבעי המיוצר מפרוות, החל מכבשים (מרינו) ועזים (קשמיר) ועד ארנבות (אנגורה) ואלפקות. הצמר עמיד לאורך זמן והוא אידיאלי ללילות קרים, בדומה לפליז. מחירו אמנם גבוה יותר מפליז אבל גם יתרונותיו רבים יותר. מחקר שבוצע באוניברסיטת סידני באוסטרליה גילה שפיג’מת צמר עשויה להיות יעילה יותר מספירת כבשים, בכל הנוגע להירדמות מהירה יותר – וההשפעה גדולה אף יותר בקרב מבוגרים. הצמר הוא היפו-אלרגני ובנוסף יכול לספוג עד 30% ממשקלו ועדיין לא להרגיש רטוב, מה שמסייע לו לדחות לכלוך (קרדית האבק מעדיפה משטחים לחים) ולווסת את טמפרטורת הגוף תוך שמירה על מאזן הלחות. סיב צמר הוא גמיש ועמיד במיוחד, פי כמה מסיב כותנה.

פלנל – כיסי אוויר זעירים הלוכדים חום

פלנל הוא בד ארוג רך העשוי מצמר, כותנה או סיב סינתטי המוברש מצד אחד, או משני צדדיו, ליצירת משטח רך. תהליך ההברשה יוצר כיסי אוויר זעירים בבד, המסייעים בלכידת חום קרוב לגוף, ולכן הוא מתאים ללילות קרים מאוד. פלנל לרוב כבד יותר מצמר או כותנה והוא יכול להחזיק מעמד שנים רבות. למרות עוביו, הפלנל עדיין מצליח להיות בד רך ונושם – האופי הנקבובי של הבד מאפשר זרימת אוויר, ומונע התחממות יתר והזעת יתר.

עכשיו, נותן לכם רק לבחור פיג’מה ולהגיד “לילה טוב”.


אולי יעניין אתכם גם: