אוהבים לישון בסופ”ש? מסתבר שזה טוב לבריאות

אוהבים לישון בסופ”ש? מסתבר שזה טוב לבריאות

גם אתם מאלה שאוהבים לבלות את סוף השבוע במיטה? אל תתנצלו. מחקר חדש ומקיף מצא שיש לכם סיבה מצוינת לעשות את זה

יום חמישי אחרי הצהריים, אתם מגניבים מדי פעם מבט אל מחוגי השעון בהמתנה המיוחלת לסיומו של השבוע. עוד רגע אתם יוצאים מהמשרד ומתחילים את סוף השבוע. כבר תכננתם לאן תיסעו, את מי תבקרו ואיפה תבלו עד השעות הקטנות של הלילה.

אבל ביום שישי לפנות ערב תחושת עייפות כבדה נופלת עליכם. ההתלבטות הקודמת – אם לצאת למסעדה או לפאב, הופכת ברגע להיות לא רלוונטית, וההתלבטות החדשה היא האם להיזרק למיטה עם בגדים או להתקלח לפני שאתם נכנסים למיטה. כך אתם מוצאים את עצמכם נגררים למיטה וממלמלים לעצמכם שאין ברירה אבל אתם חייבים לישון. הדבר הבא שאתם מגלים כשאתם פוקחים את העיניים למחרת הוא שישנתם עד צהרי היום, ו”שרפתם” את סוף השבוע בשינה מרובה. אתם מרגישים תחושת החמצה, אבל ממשיכים לרבוץ במיטה.

אם התרחיש הזה קורה גם לכם מדי פעם, הגיע הזמן להפסיק עם רגשות האשם. אמנם פספסתם כמה בילויים, אבל שעות השינה האלה חשובות לכם. מחקר חדש שפורסם לאחרונה במגזין האמריקאי לחקר השינה (Journal of Sleep Research), מצא כי שינה מרובה אצל מבוגרים בסופי שבוע יכולה ממש להאריך לכם את החיים. המחקר גילה כי כשישנים פחות מ-5 שעות בלילה באמצע השבוע, וגם בסופי השבוע, הסיכון לתמותה עולה בהשוואה לדפוס שינה עקבי של בין 6 ל-7 שעות בכל לילה. עוד נמצא במחקר, כי גם אם ישנים מעט שעות במהלך השבוע, אבל מדביקים את הפער בסוף שבוע, הסיכון לתמותה היה זהה לזה של אנשים שישנו 7-6 שעות כל לילה.

לא מדובר במחקר זניח אלא במחקר מקיף וארוך טווח. נבדקו במסגרתו 44 אלף איש, בגילאי 65-18, במשך 13 שנה. בממצאים התחשבו החוקרים גם  בגורמים נוספים, בלתי תלויים במחקר, שעלולים להשפיע על הסיכון לתמותה, ללא קשר למחסור בשעות שינה – גורמים כמו מחלות רקע, הרגלי עישון ושתיית אלכוהול, משקל גבוה מעל הממוצע ומחלות תורשתיות. הממצאים הסופיים העלו כי אם ישנים כ-7 שעות בלילה, במהלך ימי השבוע, אבל בסופי שבוע ישנים פחות מחמש שעות, הסיכוי לתמותה עולה ב-50% מהממוצע באוכלוסייה. עוד נמצא, כי שיעורי התמותה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית לא עלו בקרב אלה שלא ישנו מספיק שעות במהלך השבוע, אבל השלימו שעות שינה במהלך סוף השבוע.

המסקנה של מחברי המחקר הייתה, כאמור, שהשינה הארוכה בסוף השבוע עוזרת לגוף להתאושש מהמחסור בשעות שינה במהלך השבוע. עוד עלה מהמחקר כי חשיבותה של שנת סוף השבוע היא דרמטית – מחסור בשעות שינה בשישי ושבת עלול להוביל לשיעורי תמותה גבוהים יותר גם בקרב אלה שישנים שינה סדירה וארוכה במהלך השבוע.

לסיכום, גם אם אתם לא ישנים מספיק שעות באמצע השבוע ומעדיפים לצפות בטלוויזיה עד השעות הקטנות של הלילה, יש לכם עכשיו “אישור” לעשות זאת רק אם תפצו את עצמכם על כך בסוף השבוע. לכל מי שמגדירים את עצמם כ”חיות לילה”, וישנים מעט גם במהלך השבוע וגם בסוף השבוע, קחו קצת פסק זמן מאורח החיים האנרגטי הזה ועשו לעצמכם טובה – לכו לישון, ועדיף בשישי-שבת.