אוכלים בלילה? הגיע הזמן להבין למה זה קורה

אוכלים בלילה? הגיע הזמן להבין למה זה קורה

הרגל מגונה, הפרעה נפשית או בעיה פיזיולוגית: אכילה לילית יכולה לגרום להשמנה ולבעיות נוספות. איך מאבחנים ומתמודדים?

עליתם על המשקל בחדר השינה ועיניכם חשכו: בחודש אחד עליתם שלושה קילוגרמים. אתם משפשפים את העיניים כלא מאמינים, אבל בתוך תוככם אתם יודעים מה הסיבה לקילוגרמים העודפים. כן, זו הנטייה הקצת פרועה שלכם לאחרונה לקום באמצע הלילה מהמיטה עם תחושת רעב, לפתוח את דלתות המקרר ולהתחיל לאכול בלילה מכל הבא ליד. לעיתים, בולמוס האכילה מתרחש לא באמצע הלילה אלא בשעות הערב המאוחרות, רגע לפני שאתם הולכים לישון.

ממה נובעת האכילה הלילית הזו?

האם מדובר בהרגל מגונה ולא מזיק, בהפרעה נפשית או אולי פיזיולוגית, והאם אפשר לטפל בהפרעה הזו ולחזור למשקל הישן שלנו? נתחיל מהקל: ברוב המקרים אכילה בלילה שמכונהNight eating syndrome) NES ), היא הרגל קצת לא שגרתי שמפתחים לעצמם אנשים הסובלים משעמום, עייפות או דכדוך רגשי. אכילת הלילה במקרה זה נותנת להם הרגשה טובה. פעמים אחרות מדובר בסיבה “הגיונית” למדי: הרגלי אכילה לא נכונים. אנחנו נוטים “לשכוח” לאכול במהלך יום העבודה, שותים כוסות קפה למכביר ובעצם מרעיבים את הגוף כל היום ומרגישים צורך להאביס את עצמנו במזון לפני השינה. במקרים קיצוניים אנחנו מתעוררים בלילה וחייבים לגשת למקרר כדי לאכול משהו.

שכיחות התופעה של אכילה בלילה באוכלוסייה הכללית מוערכת בכ-1.5%, ובאוכלוסיות בעלי עודף משקל בכ-27%. במקרה כזה מומלץ לעבוד על הרגלי תזונה נכונים. לאכול מנות קטנות לאורך כל היום בכדי למנוע רעב קיצוני בשעות הלילה, ולנסות לישון בשעה מוקדמת יותר לאחר ארוחת ערב קלה ומזינה. אל תזלזלו בטיפול בבעיה שכן אם תתעלמו לא רק שתעלו במשקל אלא גם תפגעו באיכות השינה וברצף השינה שלכם בצורה כרונית (אם אתם מאלה שמתעוררים באמצע הלילה כדי לאכול), מה שעלול לגרום לתופעות כמו פגיעה בזיכרון, בריכוז ובחשיבה.

במקרים מסובכים יותר, אכילה שכרוכה בהתעוררות באמצע הלילה לצורך האבסה עצמית מצביעה על תסמונת קלינית, שקשורה להפרעת שינה ונקראת SRED (Sleep Related Eating Disorders). יש חוקרים שסוברים כי בין לוקי התסמונת יש כאלו שסובלים ממנה בגלל סיבה נוירולוגית: אלו יתעוררו בשלב השינה העמוקה, יאכלו בצורה לא מודעת דברים לא אכילים וגם לא יזכרו מה אכלו.
שכיחות ההפרעה באוכלוסייה הכללית לא ממש ידועה, והיא נעה על פי מחקרים שונים, בין
5%-0.5% מהאוכלוסייה.

אם מאובחנת הפרעה כזו בבדיקת שינה, הטיפול בה יהיה על פי רוב שילוב של טיפול תרופתי – תרופות ממשפחת SSRI (תרופות מעלות סרטונין), Topiramate, טיפול בטופמקס (תרופה לטיפול באפילפסיה), והקניית הרגלי אכילה נכונים לאורך כל שעות היום.

איך אפשר לאבחן האם מדובר בהפרעת שינה או במצב רגשי חולף?


אם אתם מרגישים שעליתם במשקל לאחרונה והדבר נובע מהאכילות הליליות שלכם, תוכלו לערוך לעצמכם אבחון ראשוני ולפי התשובות תוכלו לדעת האם מדובר במצב רגשי, בהפרעת שינה מורכבת יותר או הפרעת שינה נדירה. נכון להיום אבחון תסמונת אכילה לילית מבוצע על-ידי שאלון ייחודי שכולל 14 שאלות
(NEQ-Night Eating Questionnaire). בין השאלות שמופיעות בשאלון: האם בדרך כלל אתה מרגיש רעב בשעות הבוקר, באיזו שעה אתה לרוב אוכל בפעם הראשונה ביום והאם יש לך תשוקה לאכול חטיפים אחרי ארוחת ערב ולפני השינה.